Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Biträdande kyrkoherde i Falun: Därför viger vi också samkönade par

Annons

Klockorna har ringt in, orgeln spelar Felix Mendelssohns Bröllopsmarsch och fram i gången går ett brudpar. Församlingen, deras gäster, reser sig och det känns stort och högtidligt. Om en liten stund ska brudparet säga ”ja” till varandra, lova varandra livslång kärlek och trohet liksom ta emot Guds välsignelse. Så här ser det ut i våra kyrkor runt om i Sverige, i stort sett året om. Musikval kan skifta, antal gäster kan variera men intentionen hos brudparet liksom stundens allvar är densamma. Sedan tio år tillbaka kan brudparen vara sär- eller samkönade. Det vill säga brudparet kan bestå av en man och en kvinna, två män eller två kvinnor. Det är samma frågor som ställs, samma ja som uttalas, samma löften och samma gudomliga välsignelse.

Det här är i själva verket en grundbult till att Svenska kyrkan sade ja till samkönade äktenskap 2009. Det finns inte någon anledning att särskilja homosexuella relationer från heterosexuella. Myndiga människor i en varaktig kärleksrelation mår väl av och kan hämta kraft ur det faktum att de sagt ja, gett varandra löften och tagit emot Guds välsignelse.

Nu invänder kanske någon och undrar om jag har glömt bibelns ord. Tvärtom, bibeln kan fungera som en resurs rakt in i våra nutida relationer. Men det beror på hur vi närmar oss bibelns böcker. För där finns, utan tvekan, en mängd berättelser om relationer, av olika slag. I 1 Mosebok liksom i Matteus evangelium lyfts den heterosexuella relation fram som ett ideal. I andra bibelböcker kan vi läsa om förfärliga övergrepp och våldtäkter som ganska oproblematiskt lämnas därhän. Med det vill jag säga att vår läsning av bibeln kräver tolkning. Vi vet att vissa saker som sanktionerades i biblisk tid är både olagligt och avskyvärt i vår tid. Vi tar med oss våra erfarenheter då vi läser bibeln, och kan konstatera att vissa saker inte hör hemma i vår tid. Våra erfarenheter får en viktig roll i vår bibeltolkning.

En erfarenhet som jag, liksom många, många andra gjort är att det finns en mängd likheter mellan samkönade relationer å ena sidan och särkönade å andra sidan. Förälskelse, vardagsliv, gemensamt hem, eventuell familjebildning bara för att nämna några exempel. Det hör i sin tur samman med att samkönade relationer får en mer självklar plats i vårt samhälle. Vi håller på att bygga ett samhälle med rättvisa förutsättningar för kärleksrelationer. Och i takt med det märker vi att både sam-och särkönade relationer ger kraft och stadga både åt de som ingår i relationen men också i det övriga samhället.

Och om vi då bär med oss den här insikten då vi läser bibeln kan vi tolka att orden i 1 Mosebok och Matteus evangelium bejakar just relationer mellan människor. Att det finns något gott i att vi växer upp, lämnar våra föräldrar och förenas med någon annan i en ny relation. Det betyder inte att allt som sker i en relation är bra, men det grundläggande: att vilja leva i relation är gott.

Utmaningen för alla par är att få det vardagliga att fungera och bibehålla engagemanget i relationen. Det är inte alltid så enkelt. Här kan bibelns berättelser fungera som kraftkälla men också ge perspektiv. Det berättas bland annat om Rut som blir änka i unga år. Hon väljer att stanna vid sin svärmors sida trots att det bryter mot gängse normer. Hennes sätt att uttrycka lojalitet mot sin svärmor är ord som vi gärna återkommer till i samband med vigseln, och som kan ge kraft och erbjuda perspektiv i våra nutida relationer. Paulus skriver att kärleken är störst av allt, att vi som människor blir till i kärlek. Också det är en insikt vi behöver ta med oss när vi försöker få det vardagliga att fungera.

Martin Luther, vår reformator, betonade att äktenskapets funktion är att bygga ett gott samhälle. Det betonas också i vigselgudstjänsten. När vi säger ja till en annan människa säger vi också ja till vår gemensamma framtid. Vi bidrar i samhällsbygget såväl som sam- eller särkönade par.

Svenska kyrkan står i en reformatorisk tradition och vi har i uppdrag att försöka förstå vår samtid och visa på evangeliet om Jesus Kristus. Vi tolkar bibeln, vår tradition med hjälp av erfarenheter vi gör. Vi står inför en mängd svåra samhällsutmaningar. Samkönade äktenskap är inte en av dem.

Orgeln spelar Bengt Granstams bröllopsmusik, alla reser sig och brudparet går ut ur kyrkan. Ingen av oss vet vilka förväntningar och drömmar just de två bär på. Säkert kommer de uppleva både ”nöd och lust”. Vigselgudstjänsten erbjuder en stadga åt deras relation. Det säger Svenska kyrkan, stolt och gärna ”ja” till.

Sofia Mogård

Biträdande kyrkoherde, Svenska kyrkan Falun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel